Nieuwe Waterweg
Route & kaart | De Nieuwe Waterweg vormt de zeearm die de Nieuwe Maas met de Noordzee verbindt. Het traject loopt van Hoek van Holland naar de Maeslantkering bij Vlaardingen. |
Kenmerken | Lengte ca. 7 km, breedte 480–675 m, diepte –16,20 tot –14,50 NAP Het kanaal is diep om Aframax‑ en Panamax‑schepen toegang tot de haven te geven; voortdurend baggeren is nodig |
Feiten | De Nieuwe Waterweg werd in 1872 geopend om de verzandde monding van de Nieuwe Maas te omzeilen. Dankzij deze verbinding kon Rotterdam uitgroeien tot een wereldhaven In maart 2022 bestond het kanaal 150 jaar |
Belangrijke bruggen/sluizen en bediening | Er zijn geen beweegbare bruggen; het kanaal heeft vrije doorvaart voor grote zeeschepen. De stormvloedkering Maeslantkering sluit alleen bij hoge waterstand en is geen reguliere sluis. |
Marifoonkanalen en frequenties | Scheepvaart valt onder radarsector Maasmonde/Hoek van Holland. Meld u op VHF 60 (sector Maasmond) en volg de aanwijzingen van de verkeerscentrale; overschakeling naar sectoren 61/62/81 richting Rotterdam. |
Spottersplekken | De pier en het strand van Hoek van Holland geven een goed uitzicht op zeeschepen die de Nieuwe Waterweg in- en uitvaren. Het informatiecentrum bij de Maeslantkering heeft een uitzichtplatform over de waterweg. |
Advies | In uw overzicht kunnen extra gegevens worden opgenomen zoals maximum afmetingen voor zeeschepen, getijstroomgegevens en informatie over loodsplicht. Vermeld dat toegang tot de Rotterdamse haven via Maasmond onder VTS‑leiding staat en dat communicatie verplicht is.
|
Afgedamde Maas
Onderdeel | Informatie |
Route & kaart | Oude Maas‑tak tussen Gelderland en Noord‑Brabant. De rivier is ontstaan na de afsluiting van de Maas bij Well en Poederoijensehoek (1904). Ze verbindt de Waal via de Waaltak met de Bergsche Maas. |
Kenmerken | Lengte ±17 km, breedte 70–160 m, diepte –3,30 NAP |
Feiten | Ontstond door het afdammen van de Maas in 1904 Bestaat uit een Maastak en een Waaltak, gescheiden door de Wilhelminasluis bij Andel; dit is de enige waaiersluis met een ‘groene kolk’ De Kromme Nolkering is een keersluis in het Heusdensch Kanaal ter bescherming tegen hoge waterstanden |
Belangrijke bruggen/sluizen | Wilhelminasluis bij Andel (waaiersluis) – bediening op aanvraag; Kromme Nolkering (keersluis) – sluit bij hoogwater. Bruggen over de Afgedamde Maas zijn vaste bruggen zonder bediening. |
Marifoonkanalen & frequenties | Geen aparte blokkanelen; scheepvaart meldt zich bij de sluiswachter via VHF 22 (Wilhelminasluis) en VHF 18 (Kromme Nolkering). |
Spottersplekken | Langs de dijken bij Andel en Heusden zijn fietspaden met uitzicht op het rivierenlandschap. |